Friday 4 April 2014

Shifting to ultralight backpacking, part 1: high-tech

(Nederlands beneden)

I've been travelling with my backpack for quite a while now and it has been a great experience. It gives you a lot of freedom to go where you please and know that everything you need is in that bag you're carrying around with you. I've never regretted it a second since the moment I downsized all of my possessions so they could fit in that bag and I still love this way of living. 

There is however something shifting within me which made me think of reducing my stuff even more and make my bag even lighter. The main reasons for this shift are threefold:
1) Because of the weight of my backpack, which still is well above 15 kg, I cannot get past 30 km of walking within a day. After a distance of that length I'm really tired, my legs hurt and I need to recover in the days after. It would be nice to cover more ground when travelling on foot and have the possibility to travel more the day after.
2) I would like to travel slower and more in natural environments. When travelling I'm still using hitch-hiking and public transport a lot which is something that I wish to change. I want to experience the way towards my destination more. Everything passes by so fast when you're using a car, bus or train.  Why the hurry?
3) Intertwined with the reason above is my dependency on fossil fuels. Although I never take the plane and don't own a car I wish to become even less dependent on fossil fuels. Doing more things by walking seems a good way to achieve that.

A couple of weeks ago I came across the term "Ultralight backpacking" and I started to read up on it. The term pretty much says what it is: To travel with a backpack that is very light. Depending on the country the term applies to backpacking with less than 10 kg or less than 5 kg. I'm more interested in that last one.

How to get to a less than 5 kg weighing backpack? That's the mother of all questions I've been trying to answer lately. Basically it comes down to discarding the things I really don't need and replacing the things I do need with an ultralight version of it or an alternative to it.

The first thing that was obvious to replace was my big, heavy laptop with its huge charger. It weighs several kg and is the heaviest object by far occupying my bag. It's an old laptop and was getting really slow, so I decided to replace it with a phablet.  A Samsung Galaxy Note 2 to be precise. It not only replaces my laptop, but also my camera and smartphone, which was also getting slow (see picture to see them all).
I've been using the phablet for a couple of weeks now and am really happy that I purchased it. I can still do everything I did before and more, can do it faster and am now able to do it wherever I want because I can just put it in my pocket and take it anywhere I want. I'm actually writing this sitting next to the beautiful cathedral of Sevilla while enjoying the sun. Something I couldn't imagine doing with my laptop.

So basically for this part it all boils down to getting all the functions of the high-tech devices into one light device,  which in my case became the Samsung Galaxy Note 2.

---

Ik ben nu al een redelijke tijd met mijn rugzak aan het reizen en het is een geweldige ervaring geweest. Het geeft je enorm veel vrijheid om te gaan en te staan waar je wilt en je weet dat alles wat je nodig hebt in die rugzak zit dat je met je mee draagt. Ik heb het mij nog geen seconde beklaagt dat ik ooit al mijn bezittingen heb geminimaliseerd zodat ze in die zak konden en ik hou nog steeds van deze manier van leven. 

Toch is er iets in mij dat zegt om nog meer mijn spullen te reduceren en mijn rugzak nog lichter te maken. De drie voornaamste redenen hiervoor zijn:
1) Door het gewicht van mijn rugzak, wat nog altijd goed boven de 15 kg zit, geraak ik niet voorbij 30 km stappen binnen een dag. Na een afstand van die lengte ben ik enorm moe, doen mijn benen pijn en moet ik in de dagen erna recupereren. Het zou leuk zijn om te voet een grotere afstand af te leggen en de mogelijkheid te hebben om meer te reizen de dag erna.
2) Ik zou graag trager willen reizen en meer in natuurlijke omgevingen. Wanneer ik aan het reizen ben, gebruik ik nog altijd liften en het publiek transport vaak, wat iets is dat ik wil veranderen. Ik wil de weg naar mijn bestemming meer ervaren. Alles passeert zo snel wanneer je een auto, bus of trein gebruikt. Vanwaar de haast?
3) Vervlochten met de reden hierboven is mijn afhankelijkheid van fossiele brandstoffen. Hoewel ik nooit het vliegtuig neem en geen auto heb, wil ik nog minder afhankelijk worden van fossiele brandstoffen. Meer te voet doen lijkt een goede manier om dat te verwezenlijken.

Een paar weken geleden kwam ik de term "Ultralight backpacking " tegen en begon hier wat bij over te lezen. De term zelf zegt alles al: Reizen met een rugzak dat zeer licht is. Afhankelijk van het land betekent de term ofwel minder dan 10 kg of minder dan 5 kg. Ik ben meer geïnteresseerd in dat laatste.

Hoe naar een minder dan 5 kg wegende rugzak gaan? Dat is de grote vraag die ik de laatste tijd heb proberen te beantwoorden. Uiteindelijk komt het er op neer dat alle dingen die ik echt niet nodig heb er uit te halen en de dingen die ik wel nodig heb te vervangen door een ultralichte versie er van of er een alternatief op.

Het eerste ding dat duidelijk vervangen moest worden was mijn grote, zware laptop met zijn gigantische lader. Deze weegt ettelijke kg en is bij verre het zwaarste object in mijn rugzak. Het is een oude laptop en was zeer traag aan het worden, dus heb ik besloten om hem te vervangen door een phablet. Een Samsung Galaxy Note 2 om precies te zijn. Deze vervangt niet alleen mijn laptop, maar ook mijn camera en smartphone, welke ook traag aan het worden was (zie foto om deze te zien).

Ik ben de phablet nu al een paar weken aan het gebruiken en ben heel blij dat ik hem heb aangekocht. Ik kan er alles mee doen dat ik ervoor kon en meer, kan het sneller doen en ben nu capabel om het overal te doen waar ik wil omdat ik het gewoon in mijn broekzak kan steken en overal mee kan nemen waar ik wil. Ik ben dit zelfs aan het schrijven terwijl ik naast de prachtige kathedraal van Sevilla zit terwijl ik van de zon aan het genieten ben. Iets wat ik onmogelijk had kunnen doen met mijn laptop.

Uiteindelijk voor dit deel komt het er op neer om alle functies van alle high-tech apparaten in één licht apparaat te krijgen, wat in mijn geval de Samsung Galaxy Note 2 is geworden.

Posted via Blogaway


Posted via Blogaway

No comments:

Post a Comment